Статьи
06.05.2017 11:30

Їздити, «як у Європі». Правила безпеки перевезень, яких ми вже мали дочекатись

Що чекає на наш транспорт і дороги, якщо українське законодавство нарешті узгодять з європейським – з директивою Ради Європи 92/6?

Угода про асоціацію між Україною та Європейським союзом, що дала поштовх початку Революції гідності в 2013 році і була, нарешті, підписана в 2014­-му, поклала на Україну масу зобов’язань. Серед іншого, Україна має привести до норм ЄС законодавство про транспортні перевезення. Цієї зими до числа «європейських норм», в терміни втілення яких не вклалась Україна, додалася директива Ради Європи 92/6. Цей документ передбачає обов’язкове обладнання вантажівок та пасажирських автобусів обмежувачами швидкості, які встановлять для вантажівок межу в 90 кілометрів на годину, а для автобусів – у 100 км/год.

Маємо досвід для порівняння. Адже своє законодавство про перевезення Україна «гармонізує» з європейським вже 12 років. Ще 2005-­го Верховна Рада ратифікувала документ з довгою назвою «Європейська угода щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення». Угода, поміж іншого, передбачає жорсткі нормативи щодо часу роботи водія: 56 годин за кермом на тиждень (але не більше 90 годин за два тижні) та не більше 9 годин на добу. 45 хвилин відпочинку на 4,5 години за кермом та 11 годин безперервного відпочинку на день.

Мета цих обмежень – уникнути аварій, що трапляються через перевтому водія. Нескладно уявити, якого лиха може накоїти вантажівка в тридцять тон на трасі, якщо водій на хвилину заснув за кермом.

Але найжорсткіші обмеження нічого не варті, коли нема засобів контролю за ними. В країнах ЄС таким засобом виступає тахограф – пристрій, який реєструє швидкість та час руху автомобіля. У нас ці прилади та особисті картки водія введені наказом Мінінфраструктури в 2013 році. І…

Тахограф – це контрольний прилад для автомобілістів: тахометр з автоматичним записом показань

Найкраще ілюструють результат вислови з галузевого форуму «далекобійників» в Інтернеті: «Половина шоферів не знає, як ним користуватись», «жоден ДАІшник навіть не питав».

Отже, тахографи на вантажних авто відповідних класів вже наявні, але не контролюються як слід. Обмежувачі швидкості ще треба встановити.

Врегулювати питання про перевірку тахографів і встановлення обмежувачів мав один і той же, поданий в 2015 році урядом Яценюка, законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері автомобільного транспорту з метою приведення їх у відповідність з актами Європейського Союзу». Мав би – якщо б став законом. Замість того, його відклали, знову подали – вже від уряду Гройсмана, а в лютому цього року відправили на доопрацювання.

До речі

«У вівторок рано вранці, 20 вересня, в селі Олександрівка вантажний автомобіль «DAF» в’їхав в житловий будинок. Водій вантажівки заснув за кермом, тож автомобіль виїхав за межі проїжджої частини, зніс паркан і врізався в житловий будинок. На щастя, в цей момент в кімнаті, в якій опинилася вантажівка, ніхто не спав – постраждалих немає», – поки в Україні прикладів таких новин вистачає. А у ЄС – не буває, бо законодавчо прописана норма, щоб всі вантажівки були обладнані тахографами, і за порушення термінів знаходження за кермом, водія чекає сувора кара.

Не перший приклад того, як механічно перенесена на наш грунт окрема норма «европейських стандартів» не працює в наших реаліях так, як бачилося авторам.

Мало підстав для добрих сподівань і стосовно обмежувачів швидкості…

Втім, може наш скептицизм даремний? Може, ті, хто працює в галузі перевезень, налаштовані оптимістично? Подивимось, що кажуть дніпровські водії, які мають найкраще знати практичну сторону питання, адже працювали в країнах ЄС.

Володимир, 34 роки, водійського стажу в країнах ЄС 9 років:

Самое заметное различие между работой водителем в Украине и в ЕС?

В Европе отработал свои часы и отдыхаешь, как положено.

У нас же ездят «по-­чёрному»: едешь и спички в глаза вставляешь, чтоб не закрывались.

Что у нас вроде как приняли: те же европейские нормы по отдыху водителей, однако не все фирмы на это обращают внимание, даже когда в Европу везут. У некоторых по документам водитель меняется перед границей, а реально это один и тот же человек ведёт машину.

Насчёт толку от введения ограничителей скорости – не уверен. Толк будет, если правительство введёт цифровые тахографы, данные которых каждый ГАИшник сможет проверить. С нынешними, аналоговыми, перевозчику проще и выгоднее данные «потерять» и штраф заплатить. Да и у нас их почти не проверяют. И ездят в Украине почти все «по­старому», «по­-чёрному», как привыкли…

Андрій, 18 років водійського стажу, з них півроку в країнах ЄС:

– Отличия в работе водителя в ЕС и в Украине – это состояние техники, отношение к обслуживанию, а также условия, в которых работают машины. В основном это касается состояния дорог. По рабочим моментам, в принципе, отличий нет, делаем короткие перерывы, раз в 4 часа и всего 15-­20 минут.

Но там четкая дисциплина везде, и в любых проявлениях нарушения ее – караются, вплоть до увольнения или депортации. За «у нас» в этом смысле вообще и говорить нечего.

Что до ограничителей скорости – у нас, пока не сделают дороги, нет смысла ставить такое оборудование. Машина ведь должна проехать определенное расстояние за отведенное время. В приборе изначально заложено: «нормальные дороги». «У них» машина за час может реально проехать 100 км. У нас, по хорошему, 50 если проедет, и то нормально. У нас и разогнаться­то негде.

Як бачимо, щодо запровадження європейських норм безпеки перевезень в Україні думки, що умовних «експертів», що безумовних практиків збігаються. І погляд на законодавчі норми, і водійський досвід викликають великі сумніви щодо «правил як у ЄС». Перший – в дієвості впровадження технічних засобів, використання яких нормально не контролюється. Другий – в потрібності таких пристроїв. Може, десь на германських автобанах 90 кілометрів на годину для великої вантажівки – обмеження. А на трасі Кривий Ріг – Миколаів це – фантастика.

З урахуванням якості наших доріг, поки що обладнувати автомобілі обмежувачами швидкості «воділи» вважають недоцільним

З огляду на попередній український досвід, закони за європейським зразком впровадити легше, ніж побудувати дороги європейської якості. Добитися, щоб закони працювали як задумано – мабуть, не простіше, ніж побудувати автобани.

Що ж, будемо сподіватись, що нарешті отримаємо і дороги, і закони, і належне до них ставлення. Не окремими уривками з іншої реальності, як траплялося досі з європейським законодавством у нас, а необхідними складовими гідного життя.

Денис Суханов

1018