Статьи
28.11.2018 18:05

Чому аеропорт віддалився від Дніпра

Держбюджет на 2019 рік прийняли, передбачивши 200 млн грн на проектування та будівництво аеропорту «Придніпров’я» у смт Солоне Дніпропетровської області.

На Дніпропетровщині збираються збудувати нове летовище. В держбюджеті на це вже передбачені  кошти. Втім, чи залишиться м. Дніпро із занедбаним міжнародним аеропортом, чи отримає головні повітряні ворота східної України, наразі під знаком питання.

Дорогий, обмежений та занепадає

Дніпро нині залишається єдиним містом­-мільйонником в Україні, а може й у світі, яке немає власного ефективного аеропорту. Наразі з міжнародним аеропортом «Дніпропетровськ» співпрацюють всього три авіакомпанії – «Міжнародні авіалінії України» (МАУ), «Роза вітрів» та «Австрійські авіалінії».

З Дніпра літають до чотирьох міст світу: Києва, Відня, Тель­Авіва та Шарм­ель-­Шейха. І за досить високими цінами. Наприклад, переліт з Дніпра до Києва коштує дорожче, ніж  з Києва до Копенгагена або Лондона.

Таку ситуацію спричинила монополія олігарха: у 2009 році летовище перейшло під контроль Ігоря Коломойського. І на сьогодні авіарейси з Дніпра здійснюють лише «МАУ» та «Роза вітрів» (компанії, які пов’язують з цим олігархом), а також їх партнер «Австрійські авіалінії». Очевидно, що в таких умовах залучення інших авіаперевізників­-конкурентів в аеропорт, у тому числі лоукостів (дешевих рейсів), не вигідне і заважатиме заробляти гроші. Можливо, тому інвестор і не поспішав  реконструювати аеропорт.

Придбання міжнародного аеропорту «Дніпропетровськ» фірмою, близькою до Коломойського, передбачало інвестування 882 млн грн. Проте, в 2016 році Фонд держмайна (ФДМ) з’ясував, що інвестор не виконував своїх зобов’язань. І ФДМ подав до суду з вимогою розірвати договір купівлі­-продажу, щоб повернути його державі. Влітку, поки йдуть суди, харківський бізнесмен Олександр Ярославський заявив, що вже отримав кон­троль над дніпровським летовищем.

Наразі міжнародний аеропорт «Дніпропетровськ» потребує повної модернізації. Злітна смуга, яка досі належить державі, перебуває у вкрай незадовільному стані, а приватний термінал (будівля аеропорту) не відповідає вимогам часу.

Бізнес-­інтереси окремої групи призвели до того, що одне з найбільших міст України, яке до того ж є діловим і промисловим центром, залишається без належного авіасполучення.

Монопольне становище авіакомпаній Коломойського і його зв’язки з владою блокували початок роботи західних лоукостерів не тільки в Дніпрі, а й по всій Україні.

Про це, зокрема, писав у статті для KyivPost Андерс Аслунд, старший науковий співробітник Євразійського центру Atlantic Council.

Проте, останнім часом монополія олігарха на авіаперевезення значно послабла. Західні лоукости відкривають в українських аеропортах все більше напрямків. А це розширює можливості для подорожей. Квитки до європейських міст можуть коштувати всього по 10­-15 євро, в залежності від перевізника, дати поїздки та інших особливостей.

Харківський інвестор

Коли група DCH придбала Дніпровський металургійний завод («Петровку»), Олександр Ярославський прилітав у Дніпро і поділився своїми враженнями:  «Когда я первый раз прилетел на «Петровку» 6 марта (2018 року – авт.), то ужаснулся от того, что увидел в Днепре. Аэропорта нет…». 

Ярославський реконструював термінал аеропорту «Харків» та тепер заробляє саме на обслуговуванні пасажирів у ньому. У Харкові, на відміну від Дніпра, зацікавлені у збільшенні кількості авіакомпаній, які співпрацюють з аеропортом, бо завдяки цьому збільшується пасажиропотік та прибутки.

Візит у Дніпро підштовхнув харківського бізнесмена до ідеї реконструювати міжнародний аеропорт «Дніпропетровськ». Тим паче, що досвід вже є. Але вкладати гроші в новий термінал визвався за умови, якщо держава реконструює злітно­посадкову смугу.

Місцева влада підтримала проект та закликала Київ передбачити в держбюджеті на наступний рік гроші на будівництво нової смуги. Ще у жовтні цього року планувалося виділити на це 1 млрд грн. Про це, зокрема, говорив міністр інфраструктури України Володимир Омелян. Але потім щось пішло не так…

Несподіваний поворот

Напередодні затвердження державного бюджету України на 2019 рік пан Омелян несподівано заявив, що планується будівництво нового летовища на території Дніпропетровської області  –  не в Дніпрі.

«Довгоочікувана звістка. У 2019 році ми розпочнемо будівництво першого нового (!) летовища в Україні, яке буде збудовано в Солоному, між Дніпром і Запоріжжям.

Перший транш складатиме 200 млн грн, і за два роки мільйони мешканців Придніпров’я отримають суперсучасний аеропорт.

Це правильне стратегічне рішення для країни – збудувати нові повітряні ворота для Дніпра, Запоріжжя та, потенційно, Кривого Рогу, а не безкінечно ремонтувати старе, ведучи перманентну боротьбу за відкрите небо!» – написав  він у Facebook 19 листопада. Держбюджет на 2019 рік, нагадаємо, прийняли 23 листопада о 6 ранку.

Новину про новий аеропорт повідомила й Дніпропетровська обласна рада. Виявилося, що проект летовища з робочою назвою «Придніпров’я» вже, ніби, розробляли. Більш того, і «фахівці з усієї країни були залучені для розробки проекту аеропорту». Дивно, адже про розробку зазначеного проекту раніше ніде не повідомлялося.

Ця інформація, очевидно, стала несподіванкою і для самого мера Бориса Філатова, який тільки­но повернувся з Японії. 21 листопада, пропустивши сесію міськради, міський голова терміново вирушив до Києва, де на зустрічі з Президентом України обговорив питання дніпровського аеропорту. Петро Порошенко запевнив, що влада прийняла рішення про будівництво нового міжнародного аеропорту в Дніпропетровській області. А де ж саме?

Декілька варіантів

Очільник Дніпра згодом поінформував, що остаточне місце зведення нового летовища на Дніпропетровщині  наразі не затверджено. Розглядаються три варіанти: в смт Солоне, на місці міжнародного аеропорту «Дніпропетровськ» та на місці іншого аеропорту Дніпра – у Кам’янці (діє для спортивної авіації та авіашоу).

Міський голова додав, що в кожного місця розташування аеропорту є свої плюси та мінуси, але пояснив переваги нового аеропорту в смт Солоне:

«Если мы говорим о новом аэропорте в пгт Соленое, то там лучшие метеорологические условия, там есть возможность пассажиропоток брать не только из Днепра, но и из других близлежащих городов. Но, и самое главное, там есть возможность построить взлетно­посадочную полосу протяженностью 2.800 м, которая сможет принимать воздушные суда более высокого класса, с большей дальностью полета и пассажировместимостью. Если мы говорим о фактическом строительстве новой взлетно­посадочной полосы в Днепре, то в лучшем случае это будет 2.590 м».

Селище знаходиться приблизно за 40 км від Дніпра та трохи далі від Запоріжжя.

Цікаво, що місцевій владі Солоного нічого не відомо про плани будівництва аеропорту  і вони навіть не знають, де його можуть розмістити.

Заступник селищного голови Солоного з виконавчої роботи Любов Сидоренко каже, що до них у селище фахівці з приводу аеропорту не приїжджали. За її словами, про можливість будівництва в Солоному нового міжнародного аеропорту вони дізналися із засобів масової інформації.

«Питання, де він буде? Від питання де, буде залежати, чи він нас влаштовує, чи не влаштовує», – коментує Любов Сидоренко.

За словами Філатова, з місцем будівництва нового аеропорту мають визначитися до кінця 2018 року.

Тим часом, держбюджет на 2019 рік прийняли, передбачивши 200 млн грн на проектування та будівництво аеропорту «Придніпров’я» у смт Солоне Дніпропетровської області. Новий міжнародний аеропорт у Дніпропетровській області дасть змогу місцевим мешканцям подорожувати світом за доступними цінами, без переїздів в аеропорти Харкова, Києва або інших міст.

2256